♥ Bukittinggi Padang Indonesia ♥

Assalamualaikum

DAY 1 (RABU)
This was our first trip across the cloud...
hahaha (ade ke bahasa tu...mengarut betoi la)

Tengah mencari mood lagi ni....sambil  memerah keringat, idea dan cuba menghuraikan apa yang terjadi sepanjang bercuti tempoh hari...Maklum la...otak dah tepu...da tak mampu nak ingat semua...sila jangan ketawakan saya ...hohoho
Serius
Memang tak da mood nak bercerita lagi....
Wahai mood tolong la kembali ke tempat anda di mana sepatutnya anda berada sekarang (cuba seru mood supaya datang dekat, sila jangan fikir yang bukan bukan)
Trip saya tak ada best sangat pon...sebab saya bercuti bukan nak berhoneymoon sangat ataupon bershopping sangat tidak sama sekali, tapi tujuan utama saya nak lihat di mana asal usul saya sebenarnya...dan bawa cicit (elvina) jumpa inyiak (oyang)

Kedengaran pesawat sedang mendarat...

Touch down Minangkabau International Airport

dalam pukul 3pm, keluar je dari perut pesawat settle all the thing 1st dan terus tuju ke tempat luggage...dah settle semua...terus keluar...sambil mata ligat mencari seseorang untuk menjemput kami 3beranak ni...tapi hampa..tak jumpa orang tu..sebab kami salah keluar pintu...pintu yang kami keluar tu untuk orang yang balik dari umrah sebenarnya...maju sedikit langkah ke hadapan, terlihat seseorang yang sgt ku kenali...iaitu om aku sendiri, tapi lagi kusyuk memerhati kan orang keluar di pintu utama...(sebenarnya dia sedang menunggu kami, yang hampir setengah jam menunggu..)...

Lalu ku sapa beliau...
Om..Om..Om..
(bertuah punya koponakan...bukan nak bagi salam dulu..hahaha)..
terus bersalaman..anak sedara rock sikit (diri sendiri)
Terus ke tempat parking...

Tak sabar nak sampai ke kampung halaman sejak lahir tak pernah berpeluang balik ke sini yang terletak di
Tilatang Kamang
.......................................................................................................................

Setiap gambar ada cerita
Malas da nak crita panjang panjang

masa ni dekat LCCT, pagi pagi buta lagi dah sampai...sebab kami dari johor, selasa malam lepas kerja terus gerak ke KL naik kereta...kereta tinggalkan dekat adik ipar..jujur cakap baju ni juga la saya pergi kerja semalam siang nya..memang xsempat mandi..kami suami isteri..sampai airport terus mandi kan princess ni dulu..utamakan keselesaan anak dulu..mak n pak tak mandi pon wangi lagi...yang penting jgn ada bau badan yg kurang menyenangkan sudah la...ahakss (tapi sebelum gerak ke KL tu sempat hadirkan diri ke kenduri doa selamat)

Yeay Elvina dah mandi..masa untuk breakfast..saya sempat la cuci muka kejap n buang taik mata dan air liuq basi yang meleleh semasa tidur di dalam kereta malam tadi...make up pun xsempat..

bagi upah susu dulu..

pastu ayah bagi upah hello kity plak

sekarang di ruang menunggu pesawat gate T9

yeay da nak masuk dalam perut pesawat, before tu snap pic dulu ayah!

Alhamdulillah, senang jaga si manja sorang ni...masa dalam pesawat tak banyak ragam...cuma masa nak touch down kat Minangkabau International Airport tu dia merengek kejap.

nampak tu? air asia provide safety belt for baby

masa dalam pesawat ni, masing masing sibuk buat kerja masing masing...suami sibuk snap gambar sana sini dan record video, saya sibuk jaga anak, dan si manja sibuk dengan kertas kertas dia...hahaha
perjalanan lama sikit...sebab cuaca tak berapa cantik masa ni..so juruterbang take time nak landing..lebih kurang 1jam15minit kami sampai Airport Minangkabau.

Wahhhh, masa ni mana je kami pergi, situ la paparazi ada juga...terfeeling macam retis kejap...hahaha
(bersedia untuk turun dan selamat sampai di )

kereta ini yang datang menjemput kami (tapi sepanjang kami keluar dari airport tu ramai betul orang yang prihatin dengan kami, semua pon meng offer kan diri nak hantar ke mana destinasi kami seterusnya..saya cakap je om yang datang jemput..lepas tu terus senyap..hehehe)
destinasi seterusnya...adalah isi perut dulu yuk...perjalanan dari airport ke kampung halaman ambil masa lebih kurang 2jam setengah....jauhkan...dengan jalan nya simpang siul, macam nak ke cameron highland tu, macet bangat lagi, (sambil2 tu boleh hirup udara segar di sini, sebab sejuk...cuci2 mata...paling best baca diorang punya signboard...hahaha)

ini air terjun...orang sana panggil air pancur tak silap..tak singgah turun pon...sebab takut telat tiba di kampung nanti.

salah satu contoh signboard...jiwang kan bahasanya...hahaha

ok....kami singgah makan di sini..antara satu tempat yang menarik boleh cuba juga...makan untuk tiga org IDR165 000 (rm54)..murah ke tak saya tahu la..sebab om yang singgah datang sini. (suka senibina bangunan ni..nasib dah xbelajar architecture lagi...hahaha)

tolong ambilkan photo dulu ya om, sementara menunggu jamuan tiba..lepas makan terus gerak balik...sampai kampung je ramai yang dah tunggu ketibaan kami..di sambut dengan baik dan ramah kali..sampai ke malam tetamu datang ke rumah untuk lihat siapa yang pulang..(rupanya ketua bakal pemangku harta karun ibu kami yang pulang...hahaha)..sebelum om balik...beliau dah pesan esok om datang jemput dalam pukul 8.30pg

DAY 2 (KHAMIS)

tak ke mana mana, cuma menikmati keindahan di kampung halaman..dah terima kunjungan saudara mara yang datang melawat ke rumah

DAY 3 (JUMAAT)

ready to go jalan jalan

sekarang kami di sini...Nama tempat ni Pasar Atas Bukittingi Padang Indonesia, menara yang kat belakang tu Jam Gadang..

sekarang di tengah tengah pasar ni...tau tak apa yang kami cari sebenarnya...hahaha..1st yang kami cari flash tempat simpan air panas...macam xde kat mesia je.. (tema jeans kami bertiga)

sibuk bebenor..sampai tak perasan ada orang curik gambar kitewww...nampak kuruihhhh awokkk...hahaha

dah penat pusing singgah makan di Simpang Raya betul betul mengadap Jam Gadang tu...untuk tiga orang juga tak termasuk baby IDR109 000 = RM35..

inilah jurugambar kami untuk ari ini, merangkap sepupu saya juga tante nopi..anak kepada om inggi yang baru 14tahun..so kebanyakkan gambar dia yang ambil...maaf la kalau gambar xberapa nak cantik..biasa budak lagi baru belajar ambil gambar...hehehe

elvina suka makan kat sini..dia tak kekok dengan selera di sini..

sampai pejam pejam mimi (ummi), nak bagi elvina senyum..apa yang suka sangat pon tak tau la.

walaupon dah penat masa ni...tapi masih boleh senyum..take over galas baby..gilir gilir dengan ayah...ayah lagi sibuk cari ole2 buat semua yang menanti...

suka tengok banyak sangat maskot kat sini...lepas tu singgah di ramayana shopping mall yang ada kat situ..

dah penat pusing dalam mall tu, jom kita naik BENDI pusing satu kota bukittinggi tu.

posing dulu

bersedia untuk jalan...ini bukan lembu yang driver ok, tapi kuda...sana panggil bendi

sekarang kami di Panorama Park @ Taman Panorama, bayaran masuk dikenakan IDR 5000 = rm2..bendi td akan tunggu kami sampai kami habis lawat di sini

pemandangan di sini memang sangat mendamaikan..sesuai sangat kalau yang tengah stress datang sini, menikmati pemandangan yang sejuk begini..

cantikkan pemandangan di sini..belakang kami tu adalah gunung berapi yang aktif mengeluarkan lava

sedang menikmati pemandangan indah dan mempelajari sejarah indonesia skali..arghhhhhh otak da tepu nak belajar sejarah

lepas tu kami ke Japanese Tunnel..dekat bawah panorama ni..masuk free je..tapi kalau memerlukan tourist guide..sila la bayar orang tu ye..dia minta IDR 50000 tapi suami saya baik hati bagi IDR 75000  = rm25  sebab dah tolong dukung anak kami yg sedang tidur..terbaikkkk selalu macam tu..orang sibuk2 el boleh tido...

sekarang di dalam tunnel yang curam ke bawah

dah habis lawat tunnel terpaksa panjat tangga balik..sebab bendi kami tunggu kat atas...masa ni boleh la sengeh lagi... sbb baru nak mula panjat...tak sama macam kat politeknik dulu...boleh la jadi wanita pertama sampai puncak gunung ledang dulu (ehh perlu ke bagitau...)..masa joint kelab kembara

tengok ada berani ka? extreme kan..tangga pon dalam construction...dasyat kan perut dah la kena operate masa bersalin aritu....sabar je la...no choice..klu xpanjat tak boleh balik...huhuhu

Akhirnya sampai juga kat atas ni balik...terus ke bendi kami...sambung perjalanan pusing2 bandar ni lagi...

yeay sampai sudah di Jam Gadang balik

kami bertiga

kami lagi

berbelakang kan Bank Rakyat Indonesia, sambung pusing n shopping lagi di sekitar pasar tu...sementara tunggu om jemput pulang.

DAY 4 (SABTU)

ready to go

sajikan mata anda dengan kehijauan alam, subhanallah indahnya ciptaanMU, destinasi seterusnya ke Istano Basa Pagaruyung...misi ke sana kali ni..semata mata teringin nak pakai baju adat kami putri minang bila berkahwin..

yeay sampai da...lebih kurang dua jam jg sampai sini dari kg kami

alas perut dengan sate minang dulu

ohhh ranah minang...tak tahu kenapa sorang pon tak tegur tudung ku yang terkelepek kat depan macam tu..apa depa igt fesyen kot...lg hairan suami pon tak tegur...tau la saya suka pkai shawl belit sana sni... (pandangan depan)...masuk free je sbb nak masuk dalam istana tu xboleh lagi sbb tak siap lagi..cuma bayar IDR70000 = rm 35 pakai baju adat tu klu tambah baju baby tambah lagi IDR30000

kuda ku lari gagah berani.. (pandangan tepi)

pandangan belakang

vertical caption

bagi posing lagi

lagi

pelamin adat ni saya tak berapa nak suka sebab terlalu warna warni sangat..

bersanding lagi

saya lah putri minang itu

bertiga

baju si kecil ni ada...tapi el xnak pakai..tapi dia sengeh sengeh je tgk ayah n umi dia tengah melawo

pasangan sejoli ke?

sebenarnya tak siap lagi istana ni..sebab tu masuk free je..sebab tu juga kami bergambar kat luar je...

ohh ni boleh cuci bagi besar skit...leh gantung kat dinding

thanks la pada photografer itu

di sudut yang lain pula

tetiba teringat nenek perkenalkan cucu dia ni (saya).. nama cucu den Putri Nur Afridayati...terharu nenek boleh ingat nama penuh saya...siap cakap lagi dekat orang kg...gabungan nama ibu dan arwah ayah saya...(baru tau saya pon ada putri juga dipangkal nama)

cuba bagi yang terbaikkk

kemain el dapat pegang pisau tu

el tengok pelik je, nape ummi n ayah melawa sangat...hahaha

gambar beramai ramai

kami

pemandangan dari atas bukit singkarak, jap lagi kami nak turun kat bawah tu plak

baru nak melambung el ni..suka dia kalau kita lambung dia tinggi tinggi

masa ni mulut da bising da....mimi  mimi mimi (maksud el umi)

at last...dapat mimi jugak...hahaha..skrg kami nak turun dari bukit singkarak ni..

tadi kami kat atas bukit belakang tu la, sekarang kami dekat taman mutiara..masuk IDR5000/ seorang

el da boring...dan penat

cantik juga pemandangan dekat sini

kat sini sebenarnya boleh mandi, tapi nak datang sini x plan...tu xbawa baju buat basahan...rugi sangat.sebab air dia sangat jernih dan bersih
 yeay masa untuk makan lagi...duk sini memang kerja makan je la...orang sini pon cakap ramai pelancong luar datang sebab nak makan....lauk sini semua sedap2

tersusun seperti biasa

DAY 5 (AHAD)

masa ni baru balik makan di rumah om win

dekat sini angin sangat kuat...hari ni kami x kemana mana juga...banyak terima undangan untuk makan ke rumah saudara mara....mana tak gemok...balik mesia timbang naik dekat 3kg...uihhhhh letih la nak kuruihhh balik

DAY 6 (ISNIN)

yeay masa untuk pulang

dah nak check out

selamat tinggal bukittinggi indonesia..insyaALLAH ada rezki datang lagi...duk sana best...sebab nenek ada banyak harta karun yang kami adik beradik perempuan yang akan warisi...sebab sana kan adat pepatih...dalam family ibu saya, ibu sorang je perempuan lain semua laki....untung la kami sebab warisi harta pusaka nenek...sebab kami cucu dalam beliau

menanti dengan sabar..

Alhamdulillah we are safely arrived at Tanah AirKu Malaysia

p dot s = di harap memuaskan hati kepada semua pembaca....kalau tak faham sila buat soalan di kotak komen...hehehe..sebab entri ni da lama sangat...

♥ Princess and Prince Story ♥
  Photobucket
 ♥ Kalau anda suka boleh ♥

Unknown said…
EL sporting juga ea..bila ditangkap gambar mostly tak banyak ragam..hehe..bijak2
Afri Ismail said…
@Nana Liena
itu la..Alhamdulillah...maybe dia pon xsabar nak jumpa atok, nenek, oyang jauh kot...pastu dia tau dia cucu dalam...harta karun oyang banyak...hahaha..
Terharunye....rajinnye adik komen dekat blog akak...tqqqqqq ^_^

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

aziman omar said…
Nak melawat Padang Bukittinggi?Banyak info disini:
Unknown said…
PENGKHIDMATAN PAKET TOUR DAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT PADANG DAN BUKITTINGGI.

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Padang dan Bukittinggi, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami menyediakan PAKET TOUR UNTUK PADANG DAN BUKITTINGGI, dan juga untuk PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

Wassalam
Contact person :

1. Amsyahril
( Director )

Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

2. Riko Adryansyah
( Tour & Transportation Manager )

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

Popular posts from this blog