♥ Elak Jaundis ♥

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
 Assalamualaikum

Nak share skit pasal jaundis ni.
Alhamdulillah dua2 puteri saya xkena jaundis. Xde tahan2 wad. Walaupon kedua2 nya dilahirkan secara operation. Alhamdulillah jg saya boleh terus dapat baby n breastfeedkan selepas beberapa jam dilahirkan.  Yg 1st operation sebab songsang kepala atas kaki bawah. Second plak mmg boleh normal tapi poor progress walaupon dah induce. Wallahualam ade yg kate sy salah bg tarikh last period sbb tu baby xmo keluar lg. Tapi sekeras keras nye saya xsalah bagi tarikh last period sbb every month saya akan rekod dlm software yg saya install dalam handphone.



Apa yg saya amalkan semasa mengandung

1) Buah delima @pati gulsan dari turki
2) Kurma
3) Kismis
4) Ade jg try minum susu kambing asli. Tapi tekak xboleh terima sebab bau hanyir dia sgt la kuat. Separuh botol je abis. Mahal plak tu sebotol kecik cinonet Rm5
5) Makan Anggur hijau.
6) Air Zamzam
7) ada lg sebenarnya tapi tu je yg igt dulu.hihi


Mungkin ada yang xboleh ikut saya cara boleh jg ikut cara dibawah ni.

UNTUK MENGELAKKAN, IBU SEMASA MENGANDUNG DIGALAKKAN :
 
1) Menelan madu (tanpa air) 3sudu atau meminum air madu 5 sudu (Tiada masalah bagi mereka yang mengalami masalah kencing manis, malahan itu adalah terapi bagi masalah kencing manis) 
  
2) Mengamalkan minum susu kambing 2 cawan sehari, pagi semasa sarapan, malam sebelum tidur. (Sebaiknya dicampur dengan sedikit zaafaran) 

3) Mengamalkan meminum pati delima paling kurang 500ml sehari. 

4) Banyakkan memakan kurma sebagai sarapan. 

5) Mengamalkan memakan buah tin setiap 3 hari. 

6) Menelan minyak zaitun apabila umur janin sudah mencapai 5 bulan ke atas. 

7) Suami digalakkan menggosok lembut perut isteri yang sedang hamil sambil berselawat sebanyak mungkin


Ohhh akhirnya jumpa jg pic adik elzandra yg nmpk rambut. Mmg lebat la rambutnye dari kakak elvina


Sini saya share software ni la yg saya install dlm phone. Boleh mark every month period kita 1st day n last day.

  ♥ King and Queen Story ♥
  Photobucket

Comments

Popular posts from this blog

♥ Kolej Yayasan Saad Melaka ♥

♥ Taktik mengurat isteri orang !!! ♥

♥ Nama dalam tulisan JAWI ♥