31 March 2016

♥ Tips elak usikan makhluk halus pada anak ♥

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 
Assalamualaikum

Yang ni betul betul aku rasa seram...
Bila anak aku no 2 Elzandra yang kena...
Yang ni betul betul jadi depan mata aku sendiri...
Masa tu dalam perjalanan balik  selepas mandi manda di pulau dekat dengan Punggai Bayu Beach Resort...kami tak bermalam di situ...lagipon masa tu aku pon da sarat ngandung kan Elysia...join abang ipaq nye group konvoi kereta2 antik berkelah di situ...Group konvoi bermalam tapi bermalam dalam khemah masing masing...

Peristiwa bermula...

Sebelum tu kami singgah di surau untuk solat maghrib...Lepas solat kami terus gerak...( meremang plak bulu roma ni...nak update)...
Aku kalau time2 maghrib ni...memang pantang  betul dari kecik lagi jangan keluar rumah...memang dah di didik oleh arwah orang tua aku...masa ni memang banyak makhluk2 tu keluar berkeliaran...

Kejadian berlaku lepas kami lalu satu jalan gelap...faham faham je la laluan nak ke desaru tu macam mana kalau malam...memang gelap sepanjang jalan...anak aku dah stat menangis dan meraung tiba tiba...masa ni aku pelik sangat...dia mula menangis sampai tahap dia tak nak tengok orang...dia memang rapat dengan aku...apa2 pon sikit sikit memang aku dia cari...sikit sikit nak ummi...
Aku jadi hairan masa ni...dia nangis sambil pandang keluar tingkap sebelah driver...kemudian dia ke belakang cari aku...
Aku peluk dia...tapi dia tak mau...seolah olah takut yang amat...sampai tahap dia tutup dan tundukkan muka dia kat bawah seat...macam bersujud ditempat kita letak kaki...sambil nangis dan meraung... semahu mahunya...macam minta tolong dan takut sangat...masa ni aku baca ayat kursi pon da tak jalan ke telinga dia...sampai la ke rumah MIL anak macam tu...

Sampai rumah je...

Mak mertua terus buatkan bawang merah dan lada hitam...dilenyet lenyet dan digaul bersama pakai tangan...kemudian di sapukan ke seluruh anggota badan anak sampai ke rambut...Mak mertua cakap masa dia sapukan ke anak aku...bulu roma dia naik...
Lepas tu anak baru diam...dan nampak dia sangat letih dan penat sampai tertidur...tapi sebelum tu anak minta hidupkan lampu...dalam bahasa dia...mi ampu..mi ampu...sambil tunjuk lampu...minta aku tolong hidupkan...baru la dia betul betul tidur...

Tips kalau anak kena @ elak gangguan makhluk halus

1) masa Elvina dulu MIL pakaikan tangkal yang benang hitam kat tangan tu anak...masa dalam pantang lagi...tukang urut dalam pantang tu yang pakaikan

2) Standby seahouse @ kuda laut kering yang dah di awetkan, boleh beli dekat kedai singsing atau kedai ubat cina yang jual herba2...bawa la ke mana mana anak pergi...

3) Daun durian belanda...standby buat sapu atau lalukan ke badan anak atau letak bawah bantal anak tidur

4) bawang merah @ bawang kecil dengan lada hitam...macam cerita di atas...

5) Sediakan buku yassin...bawa la ke mana2 anda pergi bersama anak kecil bila berjalan jauh atau malam.

6) paku

7) kalau bekerja kalau aku terpaksa ambil anak lambat @ waktu maghrib dari rumah jagaan...orang jagaan anak aku tu akan sapukan ke dahi anak arang bontot kuali ataupon kapur sirih..

8) jangan takut takutkan anak...sebab usia dia orang yang kecil macam tu...still boleh nampak lagi apa yang kita dewasa ni tak nampak...contoh macam...Eeeee takutnya...momok momok...Eeeee hantu....hantu...

Ini la rupanya kuda laut yang da di awet...masa mula2 dulu geli juga nak pegang...dah 4tahun bersama....turun temurun dari Elvina...







 ♥ King and Queen Story ♥
Thank you for reading this entry !  
  Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search This Blog

Designed by UMIESUEstudio 2014 : ELVINA ELZANDRA